Veiledningskompetanse for en bærekraftig helsetjeneste i Nord-Norge

- VeiKomp Nord

Foto: Mostphotos.com

Veiledningskompetanse

Veiledningskompetansen må økes

I dag tilbyr Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed) ved UiT et 10 studiepoengs emne HEL-6331 på masternivå: Veiledningskompetanse for helse- og sosialvitenskapelige utdanninger og helsetjenestene, og det er stor søknad til dette emnet. For å kunne tilby en bærekraftig helsetjeneste i Nord-Norge er det stort behov for å øke veiledningskompetansen til helsepersonell og vitenskapelig ansatte. Mangel på veiledere med formell veilederkompetanse er et hinder for rekruttering av praksisplassser for studenter ved flere helsefagutdanninger. Det er behov for å videreutdanne helsepersonell slik at de kan veilede enda flere studenter i tråd med økt studentopptak.

Bilde fra MostPhotos

Kombinerte stillinger, tverrprofesjonell gruppeveiledning og -simulering

Kapasitetsutfordringer i helsetjenesten skaper behov for mer tverrprofesjonell gruppeveiledning, flere kombinerte stillinger og tverrprofesjonell simulering. Prosjektet skal utvikle fire nye studiepoenggivende videreutdanningsemner (masternivå) om veiledning: - i helsefaglig praksis, simulering og ferdighetstrening og tverrprofesjonelle team.

For å bygge desentralisert og fleksibel utdanning om veiledningskompetanse i distriktene, etablerer prosjektet kombinerte stillinger (20%) i Narvik, Harstad, Hammerfest og Sør-Varanger.