Et fullverdig tilbud i samisk

UiT har opprettet et bachelorprogram for de som ikke har samisk som morsmål. Dermed gir universitetet nå et fullverdig tilbud i samisk.

Sojtaric, Maja
Publisert: 18.11.08 09:38 Oppdatert: 19.11.08 16:29

Den nye bachelorgraden kan være interessant også for samer som har mistet sitt eget språk. Foto: Destinasjon Tromsø/Heidi Johansen.

Kommenter saken under artikkelen. For lengre innlegg bruk vårt Debattforum.

Det er stort behov for samisktalende lærere, leger, sykepleiere, rådgivere. Sametinget har blant annet lenge pekt på at behovet er stort for rekruttering og stabilisering av samisktalende leger.
Forskning utført ved Universitetet i Tromsø (UiT) viser også at samisktalende er mindre fornøyd med legetjenestene enn norsktalende, og at samisk språkkompetanse bør anses som viktig ved ansettelse av leger i de samiske områdene.

- Dette er definitivt noe for de offentlig ansatte i de seks samiske kommunene, forteller studiekonsulent Ingjerd Mathisen.

Kan få lønnet permisjon
Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino, Porsanger og Kåfjord er de kommunene hvor nordsamisk og norsk skal være likestilte språk. I tillegg hører Tysfjord i Nordland og Snåsa i Trøndelag til forvaltningsområdet for samisk språk.

Ansatte i de samiske kommunene kan søke om permisjon med lønn for å lære seg samisk. Nå får også de som ikke kan språket fra før få en universitetsgrad i samisk.

- Det er ikke krav om forkunnskaper til samisk og man kommer inn på studiet med kun generell studiekompetanse. Faget inneholder noe innføring i samisk litteratur og kultur, men mest språkundervisning og praksis. Tanken er at studentene skal kunne snakke samisk med folk som har samisk som morsmål, forteller Ingjerd Mathisen.

Stort behov for lærere
At det er få samisktalende ansatte i kommunene et stort problem blant annet på eldresentrene der de samiske beboerne trenger å ha noen som kan snakke med dem på samisk. I tillegg er det et stort behov for samisktalende lærere i skolene. Regjeringen har nettopp gitt midler til satsing på etter og videreutdanning av lærere, og der er samisk blant de prioriterte fagene.

- Samiske kommuner er bekymret på grunn av den manglende rekruttering av lærere som kan undervise i samisk. Vi har hatt samisk som fremmedspråk som nybegynnerfag og enkeltemne tidligere, og det har vist seg å være populært hos lærere. Når vi nå bygger det opp som bachelorgrad er det blant annet for å gjøre studentene kompetente til å undervise i samisk, forteller universitetslektor i samisk Laila Susanne Sara Oskarsson.

Også mange av de internasjonale studentene som studerer språk ved Universitetet i Tromsø er interessert i samisk. Et tilbud til dem vil være bra for markedsføringen av UiT utenfor våre grenser, mener Oskarsson.

Men også samene selv er en målgruppe for dette faget.

- Det finnes fortsatt mange samer som ikke har fått lære seg samisk, og det er fortsatt mange ofre for fornorskningspolitikken. Språk er en viktig identitetsmarkør, og de samene som har vært med på nybegynnerkursene tidligere har opplevd det som en stor personlig vekst, sier hun.

Søknadsfrist: 1. desember
Bachelorprogrammet i samisk som fremmedspråk er et ordinært fulltidsstudietilbud ved Universitetet i Tromsø. Det er et intensivt undervisningsopplegg med forelesninger og bruk av språklabb. Undervisning i forbindelse med bachelorgraden foregår på dagtid og er ikke spesielt rettet mot de som vil ta videreutdanning.

- Vi håper likevl at en del kommuneansatte vil søke om støtte fra sine arbeidsplasser til å ta hele eller deler av graden. Sender du en henvendelse til statlige og kommunale instanser på nynorsk så skal du få du svar på nynorsk. Det samme bør gjelde for samisk, avslutter Ingjerd Mathisen.

Sojtaric, Maja
Publisert: 18.11.08 09:38 Oppdatert: 19.11.08 16:29