Fra australsk til nordnorsk hjertehelse

Det var ikke snø, reinsdyr eller nordlys som trakk forskeren fra Australia til Tromsø – men muligheten til å jobbe med Tromsøundersøkelsen.

Wærås, Torgunn
Publisert: 09.03.17 00:00 Oppdatert: 26.10.18 14:00
Tromsø

Maja-Lisa Løchen og Jocasta Ball startet samarbeidet i Australia. Foto: Privat

I februar er det fremdeles sommer i Australia. I Tromsø er det årets kaldeste måned, så når hjerteforskeren Jocasta Ball skal pakke med seg familien på den lange reisen som skal ta dem fra Melbourne i Australia, og helt til arktiske Tromsø, må sandaler og shorts vike plassen for ullundertøy og allværsjakker i bagasjen.

Melbourne er det nest største byen i Australia, og har nesten like mange innbyggere som Norge har totalt. Til sammenligning blir Tromsø for en liten småby å regne. Ball har aldri sett snø eller nordlys før hun drar, og selv om hun gleder seg veldig til å oppleve den nordnorske vinteren, er det ikke den som er det største trekkplasteret som drar henne nordover. Det er det Tromsøundersøkelsen som er.

– Det var en utrolig mulighet. I Australia har vi ingen store befolkningsundersøkelser, så jeg har aldri før hatt mulighet til å jobbe med et slikt tallmateriale, forteller Ball.

Forske på friske

På middag sammen med de forskerne Ball har jobbet tettest med. Fra venstre Laila Hopstock, Jocasta Ball, Maja-Lisa Løchen, Ekaterina Sharashova og Sweta Tiwari. Foto: Privat

I Melbourne jobber Ball som hjerteforsker ved Mary MacKillop Institute for Health Research ved Australia Catholic University (ACU). Samarbeidet med Tromsø starter da Maja-Lisa Løchen, professor ved Institutt for samfunnsmedisin, leser en medisinsk artikkel Ball har skrevet. Hun kontakter henne fordi de har lignende forskningsinteresser. Ikke lenge etter velger Løchen å tilbringe et sabbatsår ved ACU. Dette markerer starten på et langt samarbeid mellom de to forskerne.

Da Løchen foreslår at Ball skal komme på forskerutveksling til Tromsø, er hun ikke i tvil et sekund.

Her i Tromsø har hun vært med i en forskningsgruppe som ser på om kroppsmasseindeks (BMI) kan forutsi framtidige hjerterytmeforstyrrelser. Forskningen er basert på tall fra Tromsøundersøkelsen.

– Det er med stolthet at jeg har invitert Jocasta til å forske sammen med oss på Tromsøundersøkelsen, en gullgruve som kan gi oss svar på så mange forskningsspørsmål, sier Løchen.

Og Ball selv er veldig fornøyd med det hun har vært med på.

– I Australia jobber jeg med folk som allerede har blitt syke. Her har jeg fått muligheten til å forske på de som ikke har blitt syke ennå. Jeg har undersøkt om det er noen tegn til at de er senere vil utvikle hjerterytmeforstyrrelser, og om det er noe man kan gjøre for å forhindre eller bremse utviklingen, sier Ball.

Ny dimensjon til karrieren

Hun har tro på at dette forskeroppholdet kan være nyttig også når hun kommer tilbake til Australia.

– Forhåpentligvis kan dette bringe arbeidet mitt i Australia til et nytt nivå. Dette gir en helt ny dimensjon til karrieren min, forteller hun.

Og kanskje vil hun i fremtiden få mulighet til å jobbe med en befolkningsundersøkelse igjen?

– Det er stor interesse for befolkningsundersøkelser i Australia. Så forhåpentligvis blir det startet opp noe etter hvert. Jeg skal i alle fall skryte av Tromsøundersøkelsen, så får vi håpe noen blir inspirert, ler hun.

Tatt i bruk lysløypa

Datteren til Jocasta Ball elsket snø og akebrett. Foto: Privat

Selv om det var jobben som trakk henne hit, har ikke oppholdet bare bestått av jobb.

– Dere har fantastisk natur her. Jeg har brukt lysløypa på toppen av øya for å komme meg til jobb, forteller hun.

Mannen har hatt ferie, og hver morgen har han puttet datteren i bæremeisen for å følge Ball til universitetet.

– Vi var redd det skulle bli en brå overgang for datteren vår. Hun reiste rett fra sommer i Australia, og har aldri opplevd snø før. Men hun har elsket å være her, forteller Ball.

I løpet av oppholdet har familien blant annet opplevd Sommarøy, sledetur og konsert i Ishavskatedralen.

Kommer tilbake

– Jeg ønsker å bidra til større internasjonalt samarbeid for vår forskningsgruppe. Jocasta er blitt en viktig faglig samarbeidspartner for oss. Hun har sitt eget prosjekt med oss, men er også allerede inkludert i flere av våre prosjekter, sier Løchen.

Ball har tatt farvel med Tromsø for denne gangen, men hun tror definitivt ikke det betyr kroken på døra for samarbeidet.

– Her har jeg fått gode venner, ikke bare kolleger. Jeg kommer garantert tilbake, sier Ball.

Les også: Hjerteinfarkt - nå synker tilfellene

Les også: Syke er mer deprimerte enn før

Les også: Russere vil lære av Tromsøundersøkelsen

Wærås, Torgunn