Ny forskerskole innen global helse

UiT starter nå en ny forskerskole for stipendiater som driver forskning innen global helse.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.11.16 00:00 Oppdatert: 08.11.16 10:00
Tromsø

Samarbeidspartnerne til den nye forskerskolen
Forskerskolen ved UiT er et samarbeid med universitetene i Trondheim, Bergen og Oslo, samt Folkehelseinstituttet. Foto: SAG
– Dette er en unik mulig for stipendiater som driver forskning i global helse til å bygge nettverk innenfor fagfeltet, sier Turid Austin Wæhler, rådgiver ved Senter for arktisk og global helse ved UiT/UNN

Hun forteller at deltagere ved forskerskolen får tilgang til relevante doktorgradskurs ved alle de involverte universitetene, og gode stipendordninger. Det blir også arrangert årlige stipendiatsamlinger hvor mange innen fagmiljøet møtes og utveksler ideer.

– Nå er det slik at global helse er et løst begrep, og mange lurer på om prosjektet deres hører inn i en global helse kontekst, men det dreier seg jo til syvende og sist om internasjonal samfunnsmedisin, forklarer Wæhler.

Hun mener derfor at det er forskningsprosjekter innen helse som kan plasseres i denne kategorien.

– Dessuten vil stipendiater med ulik fagbakgrunn ha nytte av å sette forskningen sin inn i en bredere faglig sammenheng. Mange av kursene og aktivitetene som arrangeres gjennom vår nye forskerskole er generelle, og angår dermed forskere med ulik faglig bakgrunn”.

Vurderer du å melde deg inn i den nye forskerskolen? I så fall er det bare å ta kontakt med Senter for arktisk og global helse, eller besøke nettsiden til forskerskolen ntnu.edu/nrsgh.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.11.16 00:00 Oppdatert: 08.11.16 10:00