Skal sjekke om migrenemedisin går i morsmelka

Migrene er en ”kvinnesykdom”, og det er ikke uvanlig at ammende mødre tar migrenemedisin. Men påvirker det babyen?
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 05.04.16 00:00 Oppdatert: 08.04.16 13:03
Tromsø

Migreneanfall rammer kvinner, og spesielt når de er i fruktbar alder,
så burde de medisinere seg når de ammer? Går virkestoffene over i
morsmelka? En studie ved UiT trenger 30-40 ammende mødre som sliter
med migrene.
Foto: www.colourbox.com

– I dag har vi for lite kunnskap om migrenemedisin og overgang til morsmelk, sier Siri Amundsen, lege i spesialisering i klinisk farmakologi og stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Hun har nylig startet opp et nytt forskningsprosjekt der hun trenger morsmelka til ammende mødre som tar migrenemedisin av typen triptaner.

Pasientene fortjener forskning

– Triptaner er de vanligste migrenemedisinene i behandling av anfall. Av de syv forskjellige triptanene som er på markedet, finnes det informasjon om overgang til morsmelk for kun to av dem. Vi skal undersøke hvor mye av virkestoffet i medisinene som går over til morsmelka, forklarer Amundsen og legger til at migrene kan være invalidiserende for de som rammes, og at pasientgruppen fortjener mer forskning på behandlingen.

– Mange ammende mødre er redde for å medisinere seg mens de ammer, og enkelte opplever at leger fraråder bruk fordi de er usikre på om det er trygt. Det er derfor viktig å avklare om denne redselen er unødig.

Det har ikke vært rapportert om at triptaner gir bivirkninger hos barn som ammer.

– Men vi  trenger sikker kunnskap for å kunne gi anbefalinger om trygg behandling, og det kan være forskjeller mellom de ulike midlene som gjør at noen er å foretrekke fremfor andre, poengterer Amundsen.

Mødre kan melde seg til studien

Hun håper ammende mødre nå melder seg til studien.

– Deltakerne blir bedt om å innta en dose av medisinen sin utenom et migreneanfall, og de skal deretter samle syv melkeprøver det påfølgende døgnet.

– Triptaner skilles raskt ut av kroppen, så etter ett døgn er det forventet at det meste av dosen er utskilt, påpeker Amundsen og sier at mor ikke skal amme babyen dette døgnet, men gi medikamentfri melk som de på forhånd har pumpet/lagret.

På laboratoriet skal Amundsen og kollegaene måle mengden av legemiddel i morsmelka.

Hun fraråder de helt ferske mødrene å bli med på prosjektet, siden det ikke er heldig å forstyrre oppbyggingen av gode ammerutiner mellom mor og barn.

Les også: Har du hodepine og nakkesmerter? Ny forskning på gang!

Flere migreneanfall etter fødsel

Tall viser at 15 prosent av norske kvinner har migrene, og det er de i fruktbar alder, særlig de mellom 20-40 år, som er verst plaget.

– Mange migrenepasienter opplever at de blir friskere i svangerskapet, trolig som følge av at østrogennivået endrer seg, men at anfallene ofte kommer raskt tilbake etter fødsel. I tillegg kan perioden med små barn være krevende – med lite søvn og mer stress – som gjør kvinnene mer sårbare for anfall.

Selv om forskningen gjøres i Tromsø, i samarbeider med fagmiljøer ved UiO og St. Olavs hospital i Trondheim, kan mødre fra hele landet delta.

– Deltakerne får tildelt alt av nødvendig utstyr, og får tilgang til prøvesvarene etter analyse dersom de ønsker det, avslutter Amundsen.

Morsmelk – et flytende krigsskip

Ifølge professor Tore Gutteberg ved UiT gjør morsmelk mer enn å mette en sulten baby. Den inneholder levende immunceller, har beskyttende virkninger og dreper virus, bakterier, men også kreft.

– Morsmelk er som et flytende krigsskip. Råmelka gir barnet aktive celler som beskytter mot virus, sopp og baterier. Mors erfaringer med infeksjoner i tarm, gir babyen beskyttelse mot de samme infeksjonene gjennom morsmelka. Dette betyr enormt mye for barnets helse, spesielt for barn i u-land, sier han. Les mer om hans forskning her.

professor Tore Gutteberg ved Det helsevitenskapelige fakultet i Tromsø skal fortelle om sitt fagfelt – morsmelk – blir han nesten yr. - See more at: https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=283907&p_dim=88110#sthash.rOrvLv9W.dpuf

Vil du delta i migrenestudien til Siri Amundsen?

Send mail til morsmelkstudien@unn.no

Raske fakta om migrene

Migrene er anfall av hodesmerter - ofte halvsidige - der du samtidig kan ha kvalme, brekninger, lydoverfølsomhet og lysskyhet.

Migrene kan deles opp i to typer:

1) Migrene med aura: Før selve hodepinen har du f.eks. synsforstyrrelser, halvsidige sanseforstyrrelser eller lammelser, du er kanskje svimmel, har talevansker, øyemusklene kan være lammet, og man kan ha dobbeltsyn. Disse symptomene utvikler seg gradvis i løpet av 5-10 minutter og går over på under 1 time. Forskjellige typer symptomer kan følge hverandre. Etter disse såkalte aurasymptomene får du alvorlig hodepine, men du kan også oppleve aurasymptomer, uten etterfølgende hodepine. Aurasymptomer kan oppstå sammen med hodepinen.

2) Migrene uten aura: Hodepineanfall som varer 4-72 timer og har flere av de følgende karakteristika: Hodepinen er halvsidig (kan skifte side fra anfall til anfall), smerten er pulserende, hodepinen er moderat til alvorlig, og den blir verre ved fysisk aktivitet.

Cirka 2 av 3 av alle migrenepasienter har migrene uten aura.

Kilde: felleskatalogen.no

Øvreberg, Elisabeth