Forskergruppe fikk 25 millioner kroner!

En forskningsgruppe ved UiT nådde helt opp i kampen om å bli tildelt 25 millioner i forskningsmidler. Dermed kan de opprette flere nye stillinger.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 23.03.16 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:16

Molekylær kreftforskningsgruppe har fått en bevilgning på totalt
25 millioner kroner, og vil nå ansatte flere.
Foto: Colourbox

Det er nye funn innen forskningen som får verden til å gå framover, og jubelen sto i taket når det ble kjent at Molekylær kreftforskningsgruppe ved Institutt for medisinsk biologi har fått Toppforskerbevilgning fra FRIPRO. Nå blir gruppa bevilget 5 millioner kroner hvert år over de neste fem årene, totalt 25 millioner kroner.

Terje Johansen er leder for forskningsgruppa. Han forteller at de nye midlene de har blitt tildelt i stor grad vil bli brukt til å sørge for at flere kan jobbe med prosjektet.

– Nå har vi planer om å gjøre flere ansettelser. Vi har ikke avklart hvor mange vi kan ansette ennå, men det ser ut til at det kanskje blir 2-3 postdoktorstillinger, og en PhD, sier han.

I dag er 15 personer tilknyttet forskningsgruppa.

– Det vi driver med er grunnforskning, og vi vet aldri hva vi finner rundt neste sving, sier Johansen. Denne grunnforskningen befinner seg imidlertid helt i fronten av forskning som tar sikte på å forstå hvordan kroppen og cellene fungerer. Forskningsgruppa har mange publikasjoner i anerkjente tidsskrift bak seg, og har gjort seg bemerket internasjonalt.

Forsker på cellenes søppelsortering

Alle levende organismer består av en eller flere levende celler. Cellebiologi er studiet om hvordan celler er bygd opp og hvordan de ulike delene i cella samarbeider. Studiet ser også på hvordan celler formerer seg og fungerer sammen med andre celler. I kroppen vår er det proteiner som tar på seg jobben med å finne ut om noen av delene i cellene er skadet og må brytes ned. Dette kalles autofagi. Det er denne prosessen forskningsgruppa vil undersøke nærmere.

– Kort fortalt studerer vi hvordan kroppen håndterer søppelsortering og renovasjon inne i cellene, forteller Johansen. Funnene kan få betydning for hvordan vi kan unngå sykdommer som kreft og Alzheimer.

Tre prosjekter fra UiT

FRIPRO Toppforsk er en ny og målrettet satsning for å sørge for langsiktig finansiering til forskningsmiljøer som kan bli internasjonalt ledende innen sitt felt. Det er et spleiselag mellom universitetene eller andre forskningsinstitusjoner, og midler fra Kunnskapsdepartementet via Forskningsrådet.

Til sammen 46 prosjekter i Norge har fått midler. Av disse kommer tre fra UiT.

Opprinnelig så det ut som om kun to prosjekter fra UiT skulle bli tildelt midler, og gleden ble stor da også en tredje forskningsgruppe fikk støtte.

– Vi hadde jo et håp om å få denne støtten, men ble likevel kjempeglade da vi fikk nyheten om at det gikk igjennom, forteller Johansen.

Høy internasjonal rangering

– For å kunne nå opp i konkurransen om støtte fra FRIPO må ideen og prosjektet som helhet være særdeles godt, skriver forskningsrådet på sine nettsider. Midlene går kun til prosjekter som har oppnådd høyest rangering av internasjonale fagpaneler. Det er forskningsinstitusjonene som selv har valgt ut hvilke prosjekter som skal få støtte. Dette har de gjort ut fra en liste over de høyest rangerte prosjektene de har.

Les også: Tre forskningsgrupper ved UiT får Toppforskerbevilgning

Les også: Det er kreftforskerne son sitter med våpnene

Les også: Forsker på kroppens søppelanlegg

Wærås, Torgunn