Tre forskningsgrupper ved UiT får Toppforsk-bevilgning

Midlene gis til forskningsmiljøer som kan bli internasjonalt ledende.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 27.01.16 00:00 Oppdatert: 27.01.16 12:40

FRIPRO Toppforsk er en ny og målrettet satsing for å sikre langsiktig finansiering til forskningsmiljøer som kan bli internasjonalt ledende innen sine felt.

FRIPRO (Fri prosjektstøtte) er et spleiselag mellom universitetene eller andre forskningsinstitusjoner og Kunnskapsdepartementets midler via Forskningsrådet.

Midlene går kun til prosjekter som har oppnådd høyest rangering av internasjonale fagpaneler. Universitetene har selv valgt ut hvilke prosjekter som skal få støtte ut fra en liste over alle de høyest rangert prosjektene ved sin institusjon.

Millionbevilgninger

Av til sammen 46 prosjekter som får midler, er tre fra UiT:

Hvert prosjekt får mellom 15 og 25 millioner kroner over fire til fem år, skriver Forskningsrådet på sine nettsider

Høy innvilgelsesprosent

Forskningsrådet har behandlet til sammen 172 søknader til FRIPRO Toppforsk. 74 av søknadene fikk karakter 6 og 7 og var med i utvelgelsen. 46 av disse prosjektene får finansiering. Det betyr at 62 prosent av de kvalifiserte søknadene og 27 prosent av alle søknadene blir innvilget.

9 av de 46 innvilgete prosjektene har kvinnelig prosjektleder. Av søknadene totalt var det 38 av 172 prosjekter som hadde kvinnelig prosjektleder.

– Den skjeve kjønnsbalansen i tildelingene gjenspeiler søknadsmassen. Vi skulle gjerne sett at andelen kvinnelige prosjektledere var høyere, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, Arvid Hallén.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 27.01.16 00:00 Oppdatert: 27.01.16 12:40