Lurer kreftcellen til å bli drept av kreftmedisin

Cirka 40 norske barn rammes av hjernekreft årlig, men dessverre er kreftcellene ofte resistente mot kreftmedisinen. Det har et forskerteam gjort noe med.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 21.12.15 00:00 Oppdatert: 21.12.15 13:07

Professorene Baldur Sveinbjörnsson ved Det helsevitenskapelige fakultet og
Christer Einvik barneavdelingen ved UNN har samarbeidet med Karolinska
Institutet og Harvard University. Resultatene deres har vakt internasjonal oppsikt.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Hjernekreft hos barn er en vanskelig kreftform å behandle, mye på grunn av at barnehjernen er ung og under utvikling. Dermed er det en risiko å strålebehandle hjernesvulsten.

Men ikke nok med det, ofte er denne kreftformen immun mot cellegift. Kreftcellene blir umulig å drepe.

– Kreftcellene i hjernesvulster er ofte resistente mot kreftmedisinen allerede før vi starter med behandling. Det vil si at medisinen vi gir ikke virker. Kreftmedisin har som oppgave å ødelegge kreftcellene, men disse kreftcellene klarer å reparere seg selv, forklarer professor Baldur Sveinbjörnsson ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Vakt oppsikt internasjonalt

Sveinbjörnsson og kollega Christer Einvik har jobbet i et prosjekt ledet av forskere ved Karolinska Institutet og Harvard University, og sammen har de klart å forhindre kreftceller i å bli resistente mot kreftmedisin.

Forskningsartikkelen deres er nylig publisert i Nature Communications.

– Vi har brukt kreftceller fra mennesker og funnet ut hvordan vi kan senke aktiviteten til reparasjonsenzymene i cellene. Vår forskning er et godt og sentralt bidrag innen fagfeltet, sier Sveinbjörnsson.

Resultatene deres har vakt oppsikt internasjonalt.

– Ekstremt positivt

– I og med at vi har testet legemiddel som allerede finnes, gjør de publiserte resultatene det mulig å relativt kjapt gå videre med kliniske tester – noe som er ekstremt positivt, sier forsker Malin Wickström ved Karolinska Institutet i en pressemelding.

De lovende resultatene bygger på en kombinasjon av legemiddelet temozolomid og andre legemidler som hemmer enzym i å reparere DNAet i kreftcellene.

– Dette gjør at vi kan motvirke den resistensen som svulsten utvikler, og dermed gjøre kreftcellene sårbare for den svulstdrepende effekten i medisinen. Vi håper at resultatet skal lede til en kombinasjonsbehandling som gir bedre forutsetninger for en meget utsatt pasientgruppe, sier prosjektleder John Inge Johnsen.

Les også: Dreper kreftceller hos mus

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 21.12.15 00:00 Oppdatert: 21.12.15 13:07