Miljøgiftene i kroppen din kan måles helt tilbake til da du ble født

Vi har alle miljøgifter i kroppen, men en ny modell kan forutsi hvor mye gift du hadde i deg da du ble født, hvor mye du har nå og hva som skjer med den i kroppen din.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.08.15 00:00 Oppdatert: 20.08.15 10:48

Studien "Miljøgifter i svangerskapet og ammeperioden” har fått inn biologisk
materiale av 515 gravide kvinner i Nord-Norge. Kvinnene har blitt fulgt opp
gjennom hele graviditeten og i ammeperioden.
Foto: www.colourbox.com

Ved hjelp av UiT-prosjektene ”Miljøgifter i svangerskapet og i ammeperioden” og ”Kvinner og kreft”, har NILU laget en modell som kan beregne miljøgiftene i kroppen vår.

– Når simuleringsmodellen fôres med informasjon fra kvinnenes spørreskjema – som fødselsår, kostholdsvaner, barnefødsler og amming – får vi ut hvilke konsentrasjoner av PCB vi kan forvente å finne i enkeltpersonene, sier postdoktor ved NILU Therese Haugdahl Nøst til forskning.no

Finner giftkonsentrasjoner i kroppen

Dermed kan forskerne sammenligne statistiske analyser av giftkonsentrasjoner i enkeltpersoner med hver enkelts faktiske målinger.

Modellen beregner  ikke bare miljøgiftkonsentrasjonen idet blodprøven blir tatt, men helt tilbake til da kvinnene ble født.

Førsteamanuensis og forsker Torkjel Sandanger ved NILU og Det helsevitenskapelige fakultet, UiT,  mener den nye modellens potensiale ligger i at den kan vise miljøgiftnivåer i en person tilbake i tid, basert på faktorer som alder og barnefødsler.

– Det er vanskelig å bedømme eksponering basert på én enkelt blodprøve, så modellen kan hjelpe oss å estimere tidligere eksponering. Det at modellen og målingene samsvarer er derfor av stor verdi, sier han til forskning.no.

Vi kvitter oss med miljøgiftene

Heldigvis viser det seg at forbud mot farlige miljøgifter er effektivt. Forskere ved UiT har nemlig en helt unik studie. Gjennom Tromsøundersøkelsen ga 53 menn fem blodprøver hver i løpet av 30 år. Det er ikke vanlig at forskere kan følge forsøkspersoner over så lang tid, og blodet til mennene ga mange interessante svar.

– Vi kan se at vi mennesker klarer å kvitte oss med miljøgifter dersom vi slutter å bli eksponert for dem. Forbud virker, fortalte stipendiat Therese Nøst da hun disputerte ved UiT i 2014.

Miljøgiftene sank drastisk

De første blodprøvene fra mennene fikk forskerne i 1979. På den tid ble miljøgiften DDT (sprøytemiddel) forbudt.

–  Over de 30 årene så vi at mengden av DDT i blodet gikk ned med nesten 95 prosent, eksemplifiserte Nøst.

Det samme skjedde med den fryktede industrikjemikalien PCB, som man før anvendte i alt fra byggprodukter til elektronisk utstyr. Miljøgiften kan blant annet svekke immunforsvaret vårt, påvirke nervesystemet og skade forplantningsevnen på foster. PCB ble forbudt i Norge i 1980.

–  Etter 1980 så vi at konsentrasjonen av PCB i blodet til mennene var halvert til 2007.

Vi lagrer ikke giftstoffene

Therese Nøst analyserte mengden av 51 miljøgifter i blodet til mennene, og mener at selv om disse stoffene lagres i kroppen, vil konsentrasjonene gå ned etter et kutt i utslipp.

– Et eksempel er PFOS, som man blant annet brukte i brannskum. Dette havnet i vannet, i fisken, i maten og til slutt i oss. Vi så at mengden PFOS økte i blodprøvene til mennene helt frem til 2001. Da ble PFOS mindre brukt. I 2007 hadde mennene lavere konsentrasjon av dette stoffet i blodet.

Konklusjonen er at endringer i menneskers konsentrasjoner av miljøgifter over tid henger sammen med miljøgiftenes tidligere bruk og innføring av forbud.

Les også: Norske foster lite eksponert for miljøgifter

Les også: Du klarer å bryte ned miljøgiftene i kroppen din

Les også: Giften som stjeler guttebarn

Fakta om miljøgifter

Skadeeffektene på dyr og mennesker varierer fra stoff til stoff. Her er noen eksempler:

• Oppfører seg som hormoner (DDT, PCB, TBT): Oppfører seg omtrent som hormoner i kroppen og lurer den til å oppføre seg annerledes enn den ellers ville ha gjort. For eksempel har purpursneglen utviklet dobbelt sett med kjønnsorganer på grunn av TBT-forurensning, og man har observert den samme bivirkningen blant isbjørner på Svalbard på grunn av PCB. Hormonhermende miljøgifter kan svekke fruktbarheten.
  • Virker kreftfremkallende (PAH, dioksiner): Får du i deg disse stoffene øker risikoen for at du får kreft.
  • Skader kroppen (PCB, DDT, dioksiner, tungmetaller).
  • Svekker immunforsvaret (PCB, DDT, dioksiner): skader nervesystemet (bly, PCB, metylkvikksølv), nyre og lever (kadmium, dioksiner, PCB, bly).
(Kilde: Natur og Ungdom
Øvreberg, Elisabeth