Valgte sykepleieryrket for å hjelpe andre

Therese Stiansen er 20 år og fast bestemt på å bli sykepleier – for å jobbe med mennesker. – Det er et fint yrke der du hjelper andre, sier hun.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 08.04.15 00:00 Oppdatert: 08.04.15 11:57

GODT KLASSEMILJØ: En viktig faktor for trivsel er godt klassemiljø. Therese stortrives med sine klassekamerater (Foto: Inger Elin Utsi/UiT Norges arktiske universitet)
En viktig faktor for trivsel er godt klassemiljø. Therese stortrives med sine klassekamerater Foto: Inger Elin Utsi/UiT Norges arktiske universitet

– ­Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med andre mennesker. Jeg har hjulpet funksjonshemmede og jobbet på et sykehjem. Så jeg har funnet ut at sykepleieryrket ville passe meg bra. Det er ikke noe annet jeg vil, sier Therese Stiansen (20) fra Arendal.

Hun går første året på bachelor i sykepleie. Hun valgte å studere det i Snøhvitbyen Hammerfest.

Studiet tilbys i Tromsø og Hammerfest som fulltidsstudium. Mens den desentraliserte utdanningen tilbys i Tromsø, Bardufoss, Storslett og Finnsnes. I Hammerfest kan man også ta det over fire år gjennom en nettstøttet og praksisbasert deltidsstudium.

Et mangfoldig yrke
Bachelorgrad i sykepleier kvalifiserer for jobber i helsetjenesten i Norge og i utlandet med mennesker i alle faser av livet, fra nyfødte til eldre, friske og alvorlig syke.

Enten det er i kommunehelsetjenesten, i hjemmesykepleien, på et sykehjem, eller i en omsorgsbolig. Man kan også ta jobb i spesialisthelsetjenesten, men yrket kvalifiserer også til forebyggende helsearbeid.

Therese Stiansen vil etter de tre studieårene i Hammerfest praktisere yrket noen år, for hun har allerede videreutdanningsplaner.

– Jeg ønsker å ta en mastergrad innen demens. Så det blir nok arbeid på et eldresenter etter hvert, forteller hun om karriereplanene.

UiT Norges arktiske universitet tilbyr master i sykepleie, master i helsefag, samt master i helsesøsterfaget og et masterprogram som har en flerfaglig studieretning. Man kan også ta videreutdanning i anestesisykepleie og ta jordmorutdanning etter bachelorgraden.

Godt studiemiljø
Therese roser studiemiljøet i Hammerfest. Høsten 2015 begynte nærmere 70 studenter på 1. året.

– Vi har veldig godt miljø. Vi er som en stor familie. Ofte sitter vi på kveldene og leser sammen, forteller hun om studiemiljøet. Også lærerne på sykepleierutdanningen er dyktige og inspirerende. Fagene har også vært veldig lærerike.

SYKEPLEIER: Therese Stiansen til høyre hadde kun et utdanningsønske, nemlig å studere sykepleie. Studiene i Hammerfest er hun veldig fornøyd med. (Privat bilde)
SYKEPLEIER: Therese Stiansen til høyre hadde kun et utdanningsønske, nemlig å studere sykepleie. Studiene i Hammerfest er hun veldig fornøyd med. Foto: privat

Therese jobbet ett år på sykehjem før hun begynte med utdanningen. Det har blitt mye lærdom på kort tid. Kunnskap hun ikke visste om før hun begynte på studiene.

– Det har vært hektisk. I undervisningssammenheng har vi studenter trent mye på hverandre. Stellet hverandre, pusset tennene og matet hverandre. Vi har lært masse. Og hatt det gøy. Det er mye som jeg ikke hadde tenkt på. For eksempel hvor viktig tannstell for eldre er, sier hun og utdyper:

– Det viktig å lære om god hygiene, samt å sikre ernæringen til eldre for at de skal føle seg vel og ivaretatt, sier hun.

Praksisnært studium
Sykepleierstudiet er omtrent 50 prosent teori og 50 prosent praksis. Praksis er viktig for å få kjennskap til det man utdanner seg til. Fokus er god pleie, omsorg og behandling, noe som utgjør hjørnesteinene i sykepleierens kompetanse. Therese Stiansen skal til Alta på praksis. Arendalsjenta som havnet tilfeldigvis i Hammerfest på studier, synes det er bare en fin utfordring å flytte på seg under studiene.

– Jeg tror praksis blir kjempegøy, sier hun. Hammerfest har blitt til en stor positiv overraskelse for jenta fra sør. Byen skryter hun uhemmet av som studentby.

– Jeg hadde aldri vært nord på før, og jeg ville prøve noe nytt. Så da ble det Hammerfest – jeg har ikke angret siden, sier hun.

Det gode studentmiljøet med masse kinoturer, siden studentene får det til halv pris, og jentekvelder, og turer på byen har gjort at trivselen har vært stor.

– Åhh, Nordlyset er vakkert, jeg er så heldig som bor her, sier hun om studenttilværelsen i Finnmark.

Helsefakultetets hjemmesider finner du studier innen helsefag, også sykepleierutdanningene UiT tilbyr.

Søknadsfrist for høyere studier er 15. april.

Bachelorstudiene som tilbys på heltid søkes via Samordna Opptak, mens den desentraliserte utdanningen og den nettstøttede søkes via UiTs egne hjemmesider.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 08.04.15 00:00 Oppdatert: 08.04.15 11:57