Fantomsmerter forsvant med speil

Da mineskadde menn med amputert fot speilet den friske foten slik at det så ut som de fortsatt hadde to føtter, forsvant fantomsmertene.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 12.06.14 00:00 Oppdatert: 12.06.14 09:04

Speilterapitrening i Kambodsja har god effekt for mineskadde. – Det er nesten for godt til å være sant, sier Margit Steinholt ved Tromsø Mineskadesenter.
Foto: Victoria Langseth

– Speilterapi er en helt ny form for ikkemedisinsk behandling, forteller medisinstudent Victoria Langseth ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Hun var nylig på studietur i jungellandsbyen O´Nornong, Kambodsja, der 1/3 av mennene er lemlestet av en landmine. I løpet av sitt fire ukers opphold i regi av Tromsø Mineskadesenter, observerte og pratet hun med mineofre som fikk denne kontroversielle speilbehandlingen.

Speiler foten

– Speilterapi gjennomføres ved at den amputerte holder et speil langs den ”normale” foten og ser inn i speilet samtidig som han utfører repeterende bevegelser, forklarer Langseth.

– Speilbildet lurer hjernen til å tro at man har to funksjonelle bein.

Fantomsmerter i hjernen

Enkelt forklart oppstår fantomsmerter ved at hjernen ikke har ”forstått” at den mangler et lem. Dermed fortsetter hjernen å sende signaler ned til den amputerte kroppsdelen, og når den ikke får respons oversetter den feilmeldingen med smerte. Sterke smerter, dessverre.

– Når man ser i speilet at man har to føtter blir hjernen fornøyd. Den slutter å sende ut signaler som tolkes som smerte, sier Langseth.

– Plutselig hadde jeg to føtter!

Bonden Soeung Neang (43) måtte amputere sin høyre fot da han tråkket på en  mine i 2005. Etter å ha vært sterkt plaget med fantomsmerter hadde han vanskelig for å tro på at et speil skulle kunne kurere de forferdelige smertene som holdt ham våken om natta.

– Jeg hadde plutselig to føtter, i hvertfall kjentes det sånn ut, beskriver Neang.

Han forklarer at man må konsentrere seg grundig og se på bevegelsene man gjør i speilet.

Lærer opp hverandre

– Det er som meditasjon, du kan ikke tenke på noe annet mens du gjør det. På denne måten lurer du hjernen til å tro at du har to bein, sier Neang

Etter å ha brukt speilet to til tre ganger om dagen, i omtrent ti minutter over en periode på fem uker, ble bonden kvitt smertene.

Nå har Neang lært opp cirka 20 andre med amputert fot i hvordan de skal bruke speilet, og i følge Langseth, fungerte speilterapi på dem som ga seg hen til treningen.

– Ved å gjøre bevegelsene, og se inn i speilet, sa informantene at fantomsmertene ble redusert eller helt borte. De opplevde også at de traumatiserte minnene fra hvordan de mistet et lem ble hvisket ut, sier Langseth.

Ifølge Neang var det mange som ikke trodde på terapien, men som ble svært overrasket da smertene gradvis forsvant.

Fersk behandling

Det er ikke lenge siden de begynte å ta i bruk speilterapi i landsbygda i Kambodsja. Det hele begynte med at Stephen Sumner fra Canada, som selv hadde store fantomsmerter i en amputert fot, startet med speilterapi oppfunnet av Dr. Vilayanur S. Ramachandran i California.

Han ble kvitt smertene og dro dermed til Asia for å instruere likesinnede i hvordan de skulle bruke et speil for å bli kvitt sine fantomsmerter.

­– Behandlingen innebærer ingen medisiner, ingen doktorer, ingen lange sykehusopphold og det er gratis. Det er, slik vi ser det, den eneste behandlingen som er realistisk for fattigbøndene på landsbygda i Kambodsja, sier Langseth.

Ønsker å forske på speilterapi

At noe så enkelt som et speil kan hjelpe mineskadde fra store smerter, engasjerer Margit Steinholt ved Tromsø Mineskadesenter.

– Det er nesten for godt til å være sant, og vi ønsker å gjøre en studie på dette, sier hun.

Hun understreker at bøndene som har vært gjennom speilterapi verken har fått penger eller noe annen belønning for å si at denne terapiformen har hjulpet dem.

– Mange av bøndene som har prøvd behandlingen har hatt smerter i mange tiår, og når de sier at terapien hjelper, så må det være noe i det, sier hun.

Hennes teori går ikke ut på placeboeffekt, men at når hjernen "ser" at den har to bein, stimuleres nye nervebaner i hjernen.

– Jeg var i Kambodsja da Stephen Sumner kom med speilene sine, og bøndene lo godt av ham. I ren høflighet så prøvde de, og det viste seg at det hjalp.

Tromsø Mineskadesenter har ikke prøvd speilterapien noen andre steder enda, men Margit Steinholt tror at man ved hjelp av speil også kan bli kvitt fantomsmerter i armene.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 12.06.14 00:00 Oppdatert: 12.06.14 09:04